Kerstcommercials 2018

Na deze lange zomer was het kerstgevoel nog ver te zoeken, maar nu begint het zo langzamerhand toch weer te kriebelen. De winkels die vol hangen met kerstversiering en de mooie lichtjes in de stad, maar ook de kerstcommercials die weer bekend zijn geworden dragen bij aan dat gevoel. De marketingafdelingen en reclamebureaus halen ieder jaar alles uit de kast. Wie heeft dit jaar de origineelste? De mooiste? En welke is de tranentrekker volgens jou?

Ik begin meteen met de commercial die voor zoveel opschudding zorgt dat deze niet eens op de televisie getoond mag worden, althans niet in Groot Brittannië. Dat is de commercial van de Britse supermarktketen Iceland Foods. Vanwege politieke redenen mag deze niet worden uitgezonden. Wat eigenlijk tot nog meer aandacht leidt. Iceland vraagt aandacht voor de verwoesting van onze regenwouden, en daarmee ook het gebied waar de orang-oetangs leven.

Ook de ALDI komt weer met een kerstreclame, waarin Kevin the Carrot de hoofdrol speelt. Begin deze maand kwamen ze al met een ‘cliffhanger’, welke wel heel erg lijkt op een merk dat we al kennen.

En hierbij de daadwerkelijke commercial. Ik zie nog niet helemaal het vervolg op de cliffhanger in dit verhaal, waarin Kevin zijn familie moet redden van een slechte pastinaak.

De commercial van webwinkel ARGOS is er eentje waar ik hardop om moest lachen. Ik dacht even Dobby de huis elf (voor de Harry Potter liefhebbers) te spotten, maar het was The Christmas Fool die probeert ieders kerst te ruïneren. Of hij daar in slaagt?

Heathrow speelt in op de emoties met twee schattige beren die graag de kerst met hun familie willen doorbrengen.

En tot slot hebben we de kerstreclame waar iedereen op zat te wachten, die van het Britse warenhuis John Lewis & Partners. In deze video speelt Elton John de hoofdrol. De meningen zijn nogal verdeeld, met als kritiek dat het kerstgevoel ver de zoeken is deze keer. Wat vinden jullie?

Welke van deze kerstreclames is jouw favoriet? Of ben ik misschien nog een fantastische kerstcommercial vergeten?
Laat het weten in een reactie hieronder!

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *