Storytelling in kerstcommercials

Dit jaar staat bij mij in huis voor het eerst een échte kerstboom. De dennennaalden liggen overal en eigenlijk is hij ook veel te groot voor mijn kleine woonkamer (hij leek toch echt kleiner toen het net er nog omheen zat), maar desalniettemin vind ik ‘m prachtig. Zo ook het gehele sfeertje om de kerst; de kerstliedjes, de versieringen in de stad, de kerstmarkten, en ook de kerstcommercials op televisie brengen je helemaal in de stemming. Natuurlijk kennen we allemaal de reclames van CocaCola, maar er zijn steeds meer merken die uitpakken met speciale kerstcommercials. Sommige kun je gerust een minifilm noemen, waarbij flink op de emoties wordt ingespeeld.

Zo is er momenteel veel ophef over de reclame van supermarkt PlUS. In de reclame reist een meisje heen en weer tussen haar gescheiden ouders. De moeder woont in een gezellig, versierd huis met haar nieuwe vriend en haar vader zit in een klein flatje met een minikerstboom. Het ‘verdrietige’ moment komt tijdens het kerstdiner, als de vader de dochter afzet bij de moeder en vervolgens alleen naar zijn lege flat terugkeert. Uiteindelijk heeft de reclame toch nog een happy end als de vader een gourmetpannetje vindt in zijn flat. Deze brengt hij terug naar zijn dochter om vervolgens samen met de hele familie kerst te vieren. De reacties op YouTube zijn verschillend. Sommigen zijn tot tranen geroerd en anderen vinden de reclame pijnlijk voor kinderen van gescheiden ouders. Bekijk de reclame hieronder en oordeel zelf. Wat vind jij?

Hoe dan ook is het een geslaagde commercial van de supermarktketen, want er wordt veel over gesproken en de video is inmiddels al meer dan 90.000 keer bekeken op YouTube. Een mooi content marketing-voorbeeld van hoe je storytelling toepast.

Een andere supermarkt die uitpakt is de Jumbo. Het gezin viert de feestdagen in een huisje in het bos. De vader moet de kerstboom gaan kappen, maar als hij alle dieren ziet kijken, besluit hij dat toch maar niet te doen. De volgende ochtend komt hij de trap af en blijkt het hele huisje toch versierd te zijn. Maar hoe dan?

Kan je ook geen genoeg krijgen van kerstcommercials? Dan heb ik hieronder nog een paar pareltjes voor je.

Ieder jaar brengt het Britse warenhuis John Lewis een kerstreclame uit met een pakkende boodschap:

De Duitse supermarktketen EDEKA staat bekend om de tranentrekkende kerstreclames. Ook dit jaar hebben ze weer een prachtige gemaakt. Over honderd jaar hebben de robots de wereld overgenomen. Mensen leven teruggetrokken in de bossen en de robots vieren in de steden geen kerst. Totdat één robotje een oude kerstfilm ontdekt en op zoek gaat naar waar het kerstfeest om draait.

In de commercial van BBC One heeft een meisje een passie voor dansen, dat ze graag wil laten zien tijdens een talentenshow. Haar vader heeft het alleen erg druk met zijn werk en lijkt geen belangstelling te tonen. Of misschien toch wel?

Welke van deze kerstreclames is jouw favoriet? Of ben ik misschien nog een fantastische kerstcommercial vergeten? Laat het weten in een reactie hieronder.

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

1 reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *