Tekst of beeld?

zomer zonnebril vakantie zonEr wordt vaak gezegd: gebruik veel beeld in je communicatie, dat werkt beter! Maar is dit wel zo? Onderzoek van Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, werpt licht op deze vraag. Murre deed in 2010 onderzoek naar verbaal en visueel leren. Hij onderzocht hiervoor 28.000 mensen tussen de 11 en 80 jaar.

Taaldenken of beelddenken

De uitkomsten zijn erg interessant: vanaf hun vierde jaar ontwikkelen mensen een voorkeur voor óf visueel leren (beelddenken) óf verbaal leren (taaldenken). Het beelddenken blijkt bij 60% van de proefpersonen de voorkeur te krijgen. Dat betekent dus dat van je bezoekers 60% het fijn vindt als er veel beeld is, maar ook dat 40% een voorkeur heeft voor tekst. Combineer beide dus!

Tekst en beeld produceren

Echter, het produceren van zowel beeld als tekst voor een website, artikel of folder valt voor veel bedrijven nog niet mee. Daarom biedt Eisma Content Marketing ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld een projectdocumentatie, bestaand uit een projectbeschrijving, foto’s en een video. Een andere mogelijkheid is het gebruik van infographics. In dit artikel van Frankwatching leest u hoe u een goede infographic kunt maken -uiteraard ook uitgelegd in een infographic.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft natuurlijk ook zelf artikelen.