Wat levert content marketing op?

SWOCCWie aan de slag gaat met content marketing krijgt vroeg of laat de onvermijdelijke vraag: wat levert dat nou eigenlijk op? Een lastige vraag. Christine Liebrecht, onderzoeker corporate communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, probeert in haar boek ‘Doelstellingen behalen met content marketing’ een onderbouwd antwoord te geven. Ze baseert zich daarbij op literatuuronderzoek, een enquête en een experiment en trekt een aantal interessante conclusies:

Vermakelijke content is lang niet altijd effectief. Voor veel doelstellingen is juist informatieve content aan te raden. Dit is bovendien het type content waar veel naar wordt gezocht op internet.

Tekst blijft effectief. Er worden steeds meer video’s gemaakt en minder teksten geschreven, maar het is afhankelijk van de doelstelling welke contentvorm het beste werkt. Voor doelstellingen met betrekking tot merkreputatie, vertrouwen en geloofwaardigheid blijkt tekst beter te scoren. Video is juist weer geschikt voor het trekken van de aandacht of het uitleggen van ingewikkelde onderwerpen.

Duidelijke merkaanwezigheid is niet altijd erg. Voor de effecten van digitale content maakt het niet uit of het merk wel of niet aanwezig is. Bij print blijkt dit wel verschil te maken voor de acceptatie en waardering.

Het boek van Christine Liebrecht is te verkrijgen als u begunstiger bent van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft artikelen.