Wees duurzaam: recycle je content

Alles moet en kan tegenwoordig duurzamer: je vakantie, het verwarmen van je woning en het eten op je bord. Maar heb je wel eens overwogen duurzamer om te gaan met jouw content?

Het hergebruiken van content is een slimme manier om jezelf tijd en geld te besparen. Veel bedrijven laten prachtige content maken en zetten deze online, maar vergeten dat de houdbaarheid van deze content meestal veel langer is dan zij denken. Je kunt je content op verschillende manieren hergebruiken:

1-op-1 hergebruik

Klinkt misschien gemakzuchtig, maar het kan en mag echt! In de eerste plaats zal niet iedere klant jouw gepubliceerde bericht/webinar/video/animatie gezien hebben, dus is het de moeite waard om te herhalen. Daarnaast is een item over een project, proces, product of over jouw bedrijf als het goed is na één of twee jaar nog steeds relevant. Er zijn namelijk elke keer weer (nieuwe) klanten die iets willen weten van jou en je producten of diensten. Items die gaan over actualiteiten zoals wetgeving, trends, productinnovaties of bijvoorbeeld een beurs zijn meestal minder geschikt om te hergebruiken.

Upcycling

Een mooie projectdocumentatie kan twee jaar na oplevering nog heel interessant zijn voor potentiële klanten. En omdat je twee jaar verder bent, heb je de kans om te kijken hoe het nu staat met je project. Je kunt bijvoorbeeld de gebruikers van een nieuw kantoor bellen en vragen wat zij van het pand vinden. Waar zijn ze tevreden over, wat vinden ze echt de allerfijnste plek en wat is er later nog aangepast in het pand? Door op deze manier nieuwe informatie toe te voegen, heb je weer interessante content.

Extra content

Van een mooi, fotogeniek project heeft de enthousiaste fotograaf misschien wel dertig geschikte foto’s gemaakt. Waarvan je er vervolgens twee op je site en één in je nieuwsbrief plaatst. Zonde, dus kijk daarom eens of je de overige foto’s ook kunt gebruiken, bijvoorbeeld op Instagram of facebook. Wellicht zijn er ook ‘achter de schermen’-foto’s gemaakt bij de opname van een video of de voorbereidingen op een webinar. Ook dit is interessante content voor jouw publiek!

Andere doelgroep

Je kunt je afvragen of de content die je hebt ook interessant is voor andere doelgroepen. Een webinar over een technisch onderwerp zoals warmtepompen is interessant voor (jonge) installateurs die zich in het onderwerp verdiepen. Misschien zijn er wel scholen die jouw webinar graag gebruiken als lesmateriaal. Content over warmtepompen kan ook relevant zijn voor consumenten die zich in het onderwerp willen verdiepen. En een video over jouw R&D-afdeling kan weer heel boeiend zijn voor toekomstige collega’s. Dit zijn misschien niet je primaire doelgroepen, maar mogelijk wel je toekomstige klanten, klanten van jouw klanten of je nieuwe collega’s.

Hoe pak je bovenstaande aan? Kort samengevat:

  1. Loop met enige regelmaat je eerder gepubliceerde content door. Deze bevindt zich vaak op je site, maar vergeet ook je magazine niet. Bekijk welke informatie nog steeds relevant is.
  2. Bepaal vervolgens wat je met deze relevante content doet: 1 op 1 nogmaals plaatsen, upgraden met nieuwe informatie of naar een andere doelgroep communiceren.

Door je content te hergebruiken, heb je tijd over om weer nieuwe content te maken en zo te zorgen voor een continue stroom aan relevante interessante inhoud voor jouw publiek! (Over een jaar of twee zie je dit artikel mogelijk ook weer opnieuw verschijnen…)

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft artikelen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *