Klant aan het woord: ‘De kracht zit hem in een goede mix’

Reynaers Aluminium bestelde vijf jaar geleden hun eerste videofilm ter promotie van de jaarlijkse Projectprijs. Het was het startsein om meer in te zetten op content marketing. Marketeer Rina van Heck: “De markt verandert en onze communicatie verandert mee. Dankzij de mix van producten kunnen wij op een effectieve manier communiceren met onze klanten. Content marketing maakt voor ons het verschil.”

Omschrijf jullie doelgroep eens?

“Onze klanten zijn gevelbouwers, architecten, opdrachtgevers, aannemers en consumenten. Twintig jaar geleden zijn we gestart met de Reynaers Projectprijs, die jaarlijks gaat naar het beste project in Nederland waarin onze aluminium systemen zijn toegepast. We willen via de Projectprijs laten zien waarmee we bezig zijn en een podium bieden aan architecten en gevelbouwers die met Reynaers werken. Aanvankelijk communiceerden we erover via advertorials, advertenties en onze eigen gedrukte media.”

Waarom zijn jullie van marketingstrategie veranderd?

“Online werd uiteraard steeds belangrijker en vijf jaar geleden bestelden we de eerste videofilm voor onze Projectprijs. Eerst koos een vakjury de winnaar. Maar nu kan het publiek via de website stemmen. De vakjury nomineert tien projecten en sinds 2014 laten we van elke genomineerde een korte film maken, waarin de architect vertelt over zijn ontwerp en de keuze voor aluminium.”

Is het bij video’s gebleven?

“Met alleen de video’s kon Reynaers niet uit de voeten. We willen in allerlei media over de prijs maar ook over de projecten afzonderlijk communiceren. Voor sommige uitingen misten we foto’s en een gedegen artikel, geschreven door een vakredacteur. De kracht zit hem in een goede mix. Een combinatie van een film, een serie foto’s, een kort en een lang artikel van elk genomineerd project, op basis van interviews met de architecten op locatie. De huidige content-mix werkt uitstekend, toch blijven we altijd alert op nieuwe communicatietechnieken.”

Waarin zit voor jullie de meerwaarde van content marketing?

“Tijdens de stemming en bij de uitreiking van de prijs communiceren we via vele media. Maar ook daarna behoudt deze content zijn waarde: die heeft een hoge kwaliteit, lange houdbaarheid, is herbruikbaar en voor meerdere media en kanalen geschikt. De communicatie gaat niet alleen via de eigen media van Reynaers, maar ook bijvoorbeeld via de merken ArchitectuurNL en Bouwwereld. Zo creëren we een groter bereik.”

Hoe reageren jullie klanten op de marketinguitingen?

“We krijgen veel positieve respons, iedereen wil graag meedingen naar de prijs en de genomineerden werken maar al te graag mee aan de interviews, foto- en filmreportages. Bijkomend voordeel is de actieve promotie die de genomineerden zelf genereren. Via hun eigen (social) media mobiliseren architecten, opdrachtgevers en gevelbouwers hun netwerken om mee te stemmen. Daardoor wordt het bereik van de Projectprijs nog groter. Dat is fantastisch, wat wil je nog meer?”

Tekst: Jacqueline Knudsen
Fotografie: Johan van der Wardt

Dit artikel is verschenen in het magazine Content. Marketing met een verhaal. Een gratis exemplaar bestellen kan hier.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft natuurlijk ook zelf artikelen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *