Niet sexy maar wel levensreddend. Hoe vertel je het verhaal van een deurnaald? Met die vraag worstelde Petra van Herpen, algemeen directeur van deurnaaldfabrikant Alprokon. Content marketing is voor haar een uitkomst.
Wat is jullie missie?
“We willen Nederland zo veilig mogelijk maken. Onze slogan is dan ook ‘Alprokon bouwt veiligheid’. Om een voorbeeld te noemen: met een deurnaald kun je dubbele deuren brandwerend en/ of rookwerend afsluiten. Wanneer je compartimentering niet goed op orde is, kunnen vuur en rook razendsnel om zich heen grijpen. Bewustwording creëren van dit gevaar en het bieden van de oplossing is onze voornaamste missie.”
Waarom zijn jullie met content marketing gestart?
“Er werken bij Alprokon veel techneuten. Onze medewerkers zitten middenin die processen. Wij kennen alle in’s en out’s van ons product, de normen en de eisen. Maar hoe vertellen we dat verhaal op een herkenbare, aansprekende manier aan de buitenwereld? Je hebt gewoon een frisse blik nodig. Een onafhankelijke journalist die door middel van verhalen of beeldmateriaal een brug slaat tussen de specifieke doelgroep en jouw bedrijf. Onze naam hoeft echt niet honderd keer genoemd te worden in een artikel, de kern van het probleem en de geboden oplossing is waar het om draait. In artikelen komen we meestal niet zelf aan het woord. Laat andere partijen maar over ons zeggen wat we allemaal kunnen.”
Wat is het doel?
“Een deurnaald is op zich een niet-sexy product, maar wel heel functioneel. Wat betekent het bijvoorbeeld voor een ziekenhuis als daar deurnaalden in geplaatst zijn? Is het dan automatisch brandveilig? Uiteindelijk willen wij in een vroeg stadium van een project bij de architect aan tafel zitten, meedenken en adviseren. Juist om de functionaliteit
onder de aandacht te brengen. Het veld beschrijven waarbinnen we actief zijn, dat is ons doel. Goede content over wat Alprokon aan oplossingen biedt, helpt daarbij. Met een mooie video, pakkend verhaal of animatie kun je dat uitstekend inzichtelijk maken. Zo plaatsen we regelmatig informatieve artikelen en video’s op onze site met experts uit onze branche.”
Op welke productie ben je het meest trots?
“Onze animatie over een leven lang Alprokon. Van je geboorte in het ziekenhuis, via de levensloop tot aan het verzorgingstehuis en nog verder; Alprokon is ongemerkt écht overal. In een animatie van dertig seconden laten we zien dat je ons bij al die belangrijke gebeurtenissen in je leven tegenkomt. Je bent je er alleen niet van bewust. Een geschetste cartoon, leuk en toegankelijk tegelijk. Hij was al te zien op diverse beurzen en zelfs op tv bij het RTL-programma Doe Maar Duurzaam.”
Zien jullie al resultaat?
“Dat is niet makkelijk om te meten. We zijn pas in 2017 gestart. We willen zorgvuldig bouwen aan het uitdragen van onze identiteit. Dat kost nu eenmaal tijd. Er is geen datum gehangen aan het moment waarop we concrete resultaten willen zien. Wel denken we veel meer na over hoe we de zaken voor het voetlicht willen brengen bij onze doelgroep. Ik hoop dat ze ons een beetje leren kennen.”
Fotografie: Johan van der Wardt
Dit artikel is verschenen in het magazine Content. Marketing met een verhaal. Vraag hier gratis een exemplaar aan.