Ga naar hoofdinhoud

Klant aan het woord: ‘Met animaties kun je alle kanten op’

De laatste vijf jaar is er een vernieuwingsslag gaande binnen de paardentak van Grasdrogerij Hartog. Van praktisch en agro-minded, naar gevoel en emotie. Dat uit zich in nieuwe verpakkingen, een nieuwe website én content marketing. Hartog liet al vier animaties maken.

Grasdrogerij Hartog is al 70 jaar specialist in kracht- en ruwvoer voor paarden en pluimvee. Voer van Hartog, dat was er gewoon. “Klantgerichtheid wordt echter steeds belangrijker, zeker in de specifieke paardendoelgroep. Want paardenvoer is allang geen agrarisch product meer”, zegt marketingmanager Marion Dubbeld.
“Paardenvoer gaat steeds meer de kant van petfood op. Je kunt een paard qua emotie vergelijken met een hond of een kat. Als je huisdier iets mankeert, dan doe je alles voor hem om hem beter te maken. Tegenwoordig zijn paarden en pony’s steeds meer een deel van de familie. Daar willen wij als voederfabrikant op inspelen. En dat betekent dat je een vertaalslag moet maken. Mensen leven echt voor hun paard. Dat is een heel andere mindset dan vijftig, zestig jaar geleden. Toen was een paard een landbouwdier dat ook moest eten. Heel praktisch. Tegenwoordig komt er veel meer gevoel en emotie bij kijken.“

Waarom kozen jullie voor animaties van de producten?

“Het leek ons een goed idee om onze producten visueel duidelijker te maken. In een animatie kun je heel specifiek één product uitlichten en je komt in korte tijd snel tot de kern. Ten tweede kun je alle kanten op qua creativiteit. Een icoontje hier, iets grappigs daar. Als je een gewone video laat maken, ben je beperkter in je mogelijkheden. In een van onze animaties komt bijvoorbeeld een paard op rolschaatsen voorbij. Dat kun je in werkelijkheid natuurlijk nooit filmen.”

Op welke manier zetten jullie de animaties in?

“Wij tonen ze op beurzen, op onze productpagina en op social media. Dat is allemaal heel vluchtig. Mensen lopen langs of scrollen door de pagina. Daarom moet je snel tot de kern komen. Op beurzen is een animatie ideaal omdat je heel makkelijk kunt zeggen ‘bekijk dit filmpje maar even’. Je hoeft dus niet steeds hetzelfde verhaal te vertellen. Ook bij voeradviezen komen de animaties van pas. Als iemand productinformatie opvraagt, sturen we eerst een linkje naar de animatie. Dat maakt het heel makkelijk. Mensen zijn in één minuut op de hoogte. En willen ze dieper in op het product, dan zijn daar weer andere middelen voor. Het is overigens niet zo de animatie een potentiële klant bij het product brengt. Meestal is het andersom: mensen zoeken al op het product en komen dan bij de animatie.”

Met een animatie zijn mensen in één minuut op de hoogte

Gebruiken jullie ook andere vormen van content marketing?

“Jazeker, artikelen bijvoorbeeld, of video’s. Die content wordt op andere plekken gebruikt, waar mensen er echt even voor gaan zitten, met een andere mindset.”

Heb je tips voor bedrijven die content marketing willen gaan inzetten?

“Weet in de kern waar je het over wil hebben, en breng van daaruit de boodschap over. Je moet wel weten waar je de content voor wil inzetten. Dus laat niet random een video of andere content maken, maar denk na over het doel ervan. Ons doel is duidelijk: het gemak en de aandacht te trekken met snelle informatie over een product.”

Geïnteresseerd in hoe het team van Eisma Content Marketing je kan helpen met een animatievideo? Neem contact met ons op, of lees de mogelijkheden nog even rustig door.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.