Waarom een animatie een goed idee is

Visuele content is boomingWe kunnen er niet omheen, visuele content is booming. Daarbij kun je denken aan foto’s, video’s, een animatie of een infographic. We zien ze allemaal op kanalen als bijvoorbeeld Facebook, Pinterest en Youtube. Maar ook zakelijk speelt visuele content steeds een grotere rol. En dat is ook niet gek, onderzoek toont namelijk aan dat men beelden over het algemeen beter kan verdragen dan tekst. We snappen het beter, onthouden het beter en worden er sneller door overtuigd. Saaie en droge informatie over bijvoorbeeld bedrijfscijfers wordt ineens interessant en misschien zelfs wel leuk om je in te verdiepen. Allemaal omdat onze hersenen visuele informatie sneller en efficiënter verwerken dan tekst. Tot wel 60.000(!!) keer, zegt ethos3.com in een onderzoek.

Visuele content

Er bestaan verschillende vormen van visuele content. Zo kun je bijvoorbeeld een video (bewegend beeld) of een infographic (stilstaand beeld) maken. Maar sommige dingen laten zich niet goed vastleggen door de camera of zijn niet geschikt voor een infographic. Een alternatief kan dan zijn: een animatie. Een animatie is een vorm van visuele content waar tekst en bewegend beeld samenkomen. Een animatie leent zich goed voor het uitleggen van bijvoorbeeld processen, werkwijzen en oplossingen. Op een eenvoudige manier worden deze dan inzichtelijk gemaakt.

Xylem animatie

Philips Lighting animatie

 

 

 

 

7 voordelen van een animatie

Maar er zitten meer voordelen aan een animatie, die het middel in sommige gevallen geschikter maken dan een video of infographic. We zetten er een aantal op een rij:

  1. Misschien wel het belangrijkste pluspunt: een complexe boodschap kun je via een animatie op een begrijpelijke manier presenteren. Het valt bijvoorbeeld niet altijd mee om de werking van een ingewikkelde nieuwe installatie in woord uit te leggen. Als een kijker in een animatie ziet hoe alle componenten werken, wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker.
  2. Bij een animatie kies je een eigen stijl. Ze zijn er in allerlei vormen. Van een getekende versie, tot een 3D animatie. Er kan eindeloos gevarieerd worden in bijvoorbeeld het kleurgebruik of door grafieken of andere vormen toe te passen.
  3. Er is geen limiet van wat je kunt laten zien. Om een bepaalde boodschap extra kracht bij te zetten of om bepaalde zaken te verduidelijken, is het heel fijn als je sommige voorbeelden wat kan aandikken.
  4. Je verliest geen invloed op de regie. Je kunt precies het verhaal vertellen dat je vooraf voor ogen had. Zonder de mogelijke hinder van sprekers die niet goed uit hun woorden komen of onvoorziene omstandigheden op een filmlocatie. En bij eventuele bedenkingen achteraf is het eenvoudig om zaken aan te aan te passen.
  5. Een animatie biedt mogelijkheden voor een herkenbare merkuitstraling. Zo is het eenvoudig om er een logo of een bepaalde huisstijl in te verwerken.
  6. Je bent veel minder afhankelijk van externe factoren, zoals het weer. Zo weet je bij een animatie over een zonneboilersysteem zeker dat de zon schijnt.
  7. Er is geen toestemming nodig om te filmen. Het is niet altijd even makkelijk om op elke locatie een project in beeld te brengen op video (denk aan musea of een zwaar beveiligd datacenter). En als het al lukt, kost het geregeld veel tijd om toestemming te krijgen om een uur te filmen. Allemaal zaken die bij animeren niet aan de orde zijn.

Wil je meer weten over het maken van een animatie? Download dan ons Stijlenboek Animaties of lees hier meer.

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *