
Het behoeft al lang geen uitleg meer dat video in het huidige digitale tijdperk een krachtig middel is om een boodschap over te brengen. Steeds meer bedrijven zien dat ook in en willen hun projecten, nieuwe producten of brancheontwikkelingen op een visuele manier presenteren door middel van project-, product– of bedrijfsfilms. Sommige onderwerpen laten zich echter minder goed vastleggen door een camera. In die gevallen is er vaak een goed alternatief: een animatie.
Want hoe laat je bijvoorbeeld op een video zien welke ingewikkelde logistieke processen er komen kijken bij een project? Of hoe maak je de voordelen van een ketensamenwerking inzichtelijk op beeld? Het zijn typisch onderwerpen die zich uitstekend lenen voor een animatie. Deze vorm van content leent zich uitstekend om complexe problemen of oplossingen op een eenvoudige manier inzichtelijk te maken.
Voordelen van een animatie
Maar er zitten meer voordelen aan een animatie. We zetten er een aantal op een rij:
- Misschien wel het belangrijkste pluspunt: een complexe boodschap kun je via een animatie op een begrijpelijke manier presenteren. Het valt bijvoorbeeld niet altijd mee om de werking van een ingewikkelde nieuwe installatie in woorden uit te leggen. Als een kijker op een animatie ziet hoe alle componenten werken, wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker.
- Bij een animatie kies je een eigen stijl. Ze zijn er in allerlei vormen. Van een getekende versie, een stop-motion tot een 3D-animatie. Er kan eindeloos gevarieerd worden in bijvoorbeeld het kleurgebruik of door grafieken of andere vormen toe te passen.
- Er is geen limiet van wat je kunt laten zien. Om een bepaalde boodschap extra kracht bij te zetten of om bepaalde zaken te verduidelijken, is het heel fijn als je sommige voorbeelden wat kan aandikken.
- Je verliest geen invloed op de regie. Met een animatie kan precies het verhaal verteld worden dat je vooraf voor ogen had. Zonder de mogelijke hinder van sprekers die niet goed uit hun woorden komen of onvoorziene omstandigheden op een filmlocatie. En bij eventuele bedenkingen achteraf is het eenvoudig om zaken aan te aan te passen.
- Een animatie biedt mogelijkheden voor een herkenbare merkuitstraling. Zo is het eenvoudig om er een logo of een bepaalde huisstijl in te verwerken.
- Je bent veel minder afhankelijk van externe factoren, zoals het weer. Zo weet je bij een animatie over een zonneboilersysteem zeker dat de zon schijnt.
- Er is geen toestemming nodig om te filmen. Het is niet altijd even makkelijk om op elke locatie een project in beeld te brengen op video (denk aan musea of een zwaar beveiligd datacenter). En als het al lukt, kost het geregeld veel tijd om toestemming te krijgen om te filmen. Allemaal zaken die bij een animatie niet aan de orde zijn.
Meer weten over de mogelijkheden met een animatie? Neem dan contact op.