Zo krijg je je persbericht zeker in de prullenbak - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

Zo krijg je je persbericht zeker in de prullenbak

De mailbox van (nieuws)redacties stroomt iedere dag vol met tientallen persberichten. Soms zit er een nieuwswaardig verhaal tussen, maar over het algemeen belanden de meeste berichten linea recta in de prullenbak.

Hoe maak je nu de meeste kans dat die van jou ook in de prullenbak terecht komt? In deze blog geef ik 4 tips om je persbericht op voorhand al te laten mislukken.

  1. Begin je onderwerpregel standaard met ‘PERSBERICHT’

Een journalist vindt het ontzettend irritant als er uit een kop helemaal niets op te maken valt. Het onderwerp ‘PERSBERICHT’ zorgt ervoor dat de journalist moet gissen naar de inhoud en niet direct wordt geprikkeld om verder te lezen. Zet dit dus altijd boven je persbericht en misschien nog een keer extra in de aanhef. Met een beetje geluk belandt je bericht op de grote hoop, of wordt het zelfs direct met een muisklik verwijderd.

  1. Wees onbereikbaar

Zorg ervoor dat je het persbericht lanceert tijdens je lunchpauze, om vijf uur, of nog beter: plan het in tijdens je vakantie. Stel je voor dat je persbericht nieuwswaardig is, dan heb je kans dat een journalist gaat bellen of mailen om het naadje van de kous te weten te komen. Het is dus van belang om je zo lang mogelijk onbereikbaar te houden. Zo waait het nieuws vanzelf weer over en belandt je bericht uiteindelijk in de prullenmand.

  1. Lever geen beeldmateriaal aan

Lever of geen beeldmateriaal, of heel slecht beeldmateriaal. Deze tip spreekt eigenlijk voor zich. Beeldmateriaal zoals infographics, foto’s en illustraties brengen een (kale) tekst tot leven. Het zorgt ervoor dat een tekst sneller wordt gelezen en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Nietszeggende en lelijke illustraties en foto’s van slechte kwaliteit doen het ook altijd goed voor de prullenbak.

  1. Beledig de geadresseerde ‘onbewust’

Beledig de geadresseerde zogenaamd ‘onbewust’ door bijvoorbeeld de (bedrijfs)naam verkeerd te spellen, een naam te gebruiken van iemand die al jaren niet meer bij het bedrijf werkt of, en dit is de absolute topper: zet de concurrent in de aanhef. Ben je nog niet helemaal overtuigd van je verprutskwaliteiten? Voeg dan hier er daar nog wat spelfouten in. En als klap op de vuurpijl kun je het persbericht dubbel versturen. Zo ziet niemand jouw schoonheidsfoutjes over het hoofd. De ontvanger is waarschijnlijk dusdanig geïrriteerd door je bericht, dat het vanzelf zijn weg vindt naar het prullenbakicoontje van zijn desktop.

Tot slot

Heb je na het lezen van deze tips nog toevoegingen, dan hoor ik ze graag! Ik beloof je dat ze niet in de prullenbak belanden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *