Gepubliceerd op 1 december 2015
Eerder schreven we al dat content marketing niet nieuw is en gaven we een aantal aansprekende (buitenlandse) voorbeelden. Maar natuurlijk zijn er ook in Nederland inspirerende voorbeelden te vinden. Wie kent bijvoorbeeld de Allerhande van Albert Heijn niet?
Off- en online
De grootgrutter maakt al 60 jaar de gratis Allerhande, gevuld met recepten, producten en interviews. Natuurlijk doen ze dit tegenwoordig ook online, via een site en de app Appie. Allerhande biedt verder online kookvideo’s aan, bijvoorbeeld met recepten van bekende chefs of met tips over hoe je een granaatappel ontpit. En ook nieuw is de Allerhande box, met daarin ingrediënten en producten voor drie gerechten. De box wordt gratis gratis thuisbezorgd, samen met de andere boodschappen.
Imago
Door gratis tips en recepten aan te bieden, draagt Allerhande bij aan een positief imago voor Albert Heijn. Natuurlijk kun je met een Allerhande-recept onder de arm naar de Jumbo gaan, maar Albert Heijn heeft al lang geleden begrepen dat dat niet uitmaakt. Allerhande staat op zichzelf en richt zich op het imago van Albert Heijn, niet op het verkopen van producten.
Logisch
Wat Allerhande heel goed doet, is dat ze uitgaat van de vraag die bij het publiek leeft. Natuurlijk zijn de producten van Albert Heijn de haakjes waaraan de Allerhande wordt opgehangen, maar de centrale vraag in alle content is niet ‘Wat zou Albert Heijn allemaal verkopen?’ of ‘Welke nieuwe producten zou AH hebben?’ maar ‘Wat eten we vandaag?’ of ‘Wat zal ik eens koken voor het kerstdiner?’. Klinkt logisch? Jazeker, maar hoeveel bedrijven denken er niet precies andersom en zetten zichzelf in plaats van de doelgroep centraal?
Weten wat Eisma Content Marketing voor u kan betekenen op het gebied van content marketing en dan specifiek het maken van magazines? Kijk dan hier.