Vandaag barst het weer los, de hectiek rondom Valentijnsdag. De één vindt het helemaal niks, de ander smult ervan. Is het nou ‘commercieel gedoe’, of toch stiekem een leuk excuus om je geliefde te laten weten hoeveel hij of zij voor je betekent? Ondanks de tweedeling blijft Valentijnsdag weer een lekkere inhaker voor bedrijven. Misschien heb je de eerste paar online campagnes al voorbij zien komen. Zo niet, dan geen zorgen, want ze zijn de komende dagen vast niet te missen. Ik kan er altijd wel van genieten, de content waarmee bedrijven elk jaar weer mee op de proppen komen. Sommige bedrijven houden het bij een leuke woordspeling op Social Media, anderen gaan helemaal los met een campagne en/of video. Hieronder een leuke inhaker van een aantal jaren geleden die ik je niet wil onthouden.
In 2015 ging de Bijenkorf in zee met de mannen van de bekende tv-serie Divorce. Door zelf een mini aflevering van Divorce te maken, creëert de Bijenkorf een platform voor zichzelf dat veel mensen interesseert. Ondanks dat ze in de video duidelijk maken dat je bij de Bijenkorf terecht kunt voor vele Valentijnscadeau’s, vertellen ze ook een verhaal. Een mooi voorbeeld van content marketing dus.
Haken jullie ook in dit jaar? Hier nog een aantal last-minute tips en ideeën:
Laat je klanten weten dat je van ze houdt
Wat dacht je van een speciale cadeauverpakking bij bestellingen via de webshop, of leuke deal voor je rode producten. Wanneer je geen producten maar diensten aanbiedt kun je de klanten die op die dag een dienst bij je afnemen extra in het zonnetje zetten met een ludieke actie. Neem bijvoorbeeld een roos mee, of wat dacht je van een handgeschreven kaartje. Leg je acties vast, dat levert vervolgens weer leuke content op.
Ga op zoek naar overlap
Hoe kun je jouw product of dienst koppelen aan de liefde en het samen zijn? Bij warmtepompen kan dat niet zo moeilijk zijn. Doe je iets met vloeroplossingen? Wellicht kun je dan iets bedenken met: ”vallen voor”. Of ga bijvoorbeeld op zoek naar een mooi verhaal over twee mensen voor wie jij een liefdesnest hebt gebouwd. Misschien kun je wel een blog schrijven over hoe je dat liefdesnestje kunt verduurzamen. Met content marketing mag je los gaan. Het mooie aan inhaken is, dat het eigenlijk niet fout genoeg kan. Dus wees niet bang, maak dat leuke woordgrapje, haak in en amuseer je lezers en kijkers.