Ga naar hoofdinhoud

Het nut van een on-demand webinar

webinar

Mis je met een on-demand webinar niet de interactie met je kijkers? Het is een veelgestelde vraag. Wanneer live kijken geen optie is, kun je met een on-demand webinar wel degelijk nuttige data verzamelen.

Een live webinar is natuurlijk een prachtig middel om kennis over te dragen, aandacht te vragen voor een product of in te haken op een actueel vraagstuk. Het liefst sta je in rechtstreeks contact met je kijkers. Maar wat als een deelnemer niet live kan kijken? Of wat doe je als het webinar zo interessant is dat jij of je kijkers het nog verder willen verspreiden? Het on-demand webinar biedt uitkomst. Deze functie maakt het mogelijk om het webinar op ieder gewenst moment terug te kijken. Dit betekent overigens niet dat er geen interactie meer mogelijk is. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld de enquête en een kennistoets invullen én op de Call-to-Actionknoppen klikken.

studio eisma
Welkom in de Eisma Studio.

Actie!
Er blijven voor kijkers nog voldoende acties over om te ondernemen. Hierdoor blijft de on-demandversie waardevol en relevant. Er worden nog steeds data verzameld en deelnemers worden opgeleid of geïnformeerd. Ze kunnen zelfs getoetst worden. Wat is dan nog het voornaamste verschil met een live webinar? De kijkers kunnen niet direct antwoord krijgen op hun prangende vragen. Ook kunnen hun vragen niet in de uitzending beantwoord worden. Verder zal het on-demand webinar in de beleving van de kijker niet anders aanvoelen dan een live webinar.

Nieuwe leads
Uit onderzoek van ON24 blijkt dat on-demand opnames veel worden bekeken. Omdat on-demand kijkers vaak binnen een vastgestelde doelgroep vallen, kan dit zeer waardevol zijn. Dit levert zo’n 80% nieuwe relevante leads op. Vooral registranten die niet live aanwezig konden zijn, kijken de uitzending vaak terug. Daarnaast kan het zo zijn dat de live uitzending nogmaals wordt teruggekeken door dezelfde mensen, bijvoorbeeld voor leerdoeleinden, of omdat men het graag nog een keer willen horen. Soms gebruiken deelnemers onderdelen van een on-demand webinar om hun eigen collega’s of medewerkers bij te praten.
Tot slot is er nog een grote groep die de opgenomen uitzending online tegenkomt en bekijkt. ON24 concludeerde dat dit in 2018 ruim 35 procent was. In totaal kan het deelnemerspercentage oplopen tot gemiddeld 50-100 procent extra, ten opzichte van het aantal live deelnemers.

Bij Eisma kunnen we je van begin tot einde begeleiden bij het verzorgen van een (on-demand)webinar. Wij ontvangen je graag in onze studio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *