Ga naar hoofdinhoud

Inspirerende content marketing: Appie Today

Drie weken geleden werd Appie Today gelanceerd. Een online televisiekanaal van de Albert Heijn met eigen programma’s. Geen video’s over wat er in de bonus is deze week, maar video’s die gaan over klanten die briefjes op het prikbord hangen, mensen die eten proeven en medewerkers die op pad gaan met een camera.

Zo is er Sjoerd, vakkenvuller met het downsyndroom, die graag een beroemde vlogger wil worden. Het liefst nog beter dan Enzo Knol. Met zijn rubriek ‘Blij met Sjoerd’ gaat hij op zoek naar nieuws waar we blij van worden. Met meer dan (honderd)duizenden views per vlog is hij inmiddels aardig op weg naar de status van BN’er.

En heb je wel eens het prikbord bekeken in de Albert Heijn? Er wordt van alles aangeboden en gevraagd. De rubriek ‘Het Prikbord’ vertelt het verhaal achter de blauwe kaartjes. Zo hebben Hannes en Anja elkaar weer gevonden. Hannes was Anja uit het oog verloren en besloot een oproepje op het prikbord te plaatsen. Diezelfde dag werd hij gebeld door je raadt het al: Anja. Sindsdien zijn ze heel Appie samen:

Onlangs werd Wouter Kolk, topman bij Albert Heijn, door Eva Jinek geïnterviewd. Jinek had de kritische noot dat Appie Today wel een vorm van reclame blijft en dat de supermarkt op deze manier meer binding met de klant wil creëren (wat natuurlijk ook zo is). Maar volgens Kolk blijft het een feit dat klanten graag meer willen weten over een bedrijf. Ze willen dat op een leuke en informatieve manier horen. Bovendien is het interactief, omdat klanten kunnen reageren.

Dat is nu precies wat content marketing is. Hoewel iedereen natuurlijk beseft dat het een vorm van reclame is, is het toch leuker om mooie verhalen te zien dan een televisiecommercial?

Of ik nu ook vaker ga winkelen bij de Appie? Geen idee, maar het zou mij wel blij maken als ik de bekende Sjoerd tegen het lijf loop!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.