De wereld digitaliseert. Ook het bedrijfsleven speelt zich steeds meer af in de online wereld. Een gevolg hiervan is dat offline marketing eigenlijk steeds meer onderschat wordt en naar de achtergrond verschuift. Daarnaast is online marketing natuurlijk ook veel makkelijker, sneller en vaak minder arbeidsintensief. Ondanks dat je ook vanuit ons heel veel online content ziet, loont offline content nog steeds, ook voor content marketing.
Online-moe?
In een wereld waarin online zo’n grote rol speelt wordt het juist gewaardeerd wanneer men op zaterdagochtend rustig de krant kan lezen onder het genot van een kop koffie. Ik hoor steeds meer om mij heen dat vrienden hun telefoon soms uit zetten, of in de hoek van de kamer gooien om er vervolgens de hele avond niet meer naar te kijken. Betekent dit dat we een beetje online-moe zijn? Nee. Iedereen heeft op elk moment van de dag behoefte aan verschillende vormen van content, on- en offline. Vanuit bedrijven valt het me op dat zij daarom juist óók offline (content) marketing meenemen in hun marketingplan. En dat vind ik heel goed! Content marketing draait zoals jullie weten om het inspelen op de behoefte van de klant. Dat die behoefte soms neigt naar offline content is helemaal niet erg, als je als bedrijf maar slim genoeg bent om ook dan interessante content te kunnen leveren.
Content marketing en het magazine, een magische combinatie
In het bijzonder zie ik tegenwoordig veel bedrijven die een magazine voor hun klanten/leden maken en uitgeven. Het magazine vormt met content marketing een gouden duo (vind ik leuk!). Als je er over nadenkt is het magazine eigenlijk een heel logisch gekozen middel. Zoals ik in het begin aangaf: offline marketing kost meer moeite. Het wordt vanuit de klant dus extra gewaardeerd wanneer je extra moeite in ze steekt. Bij het krijgen van een magazine voelt men zich speciaal. ‘’Wauw, wat hebben ze er een moeite in gestoken om dit bij mij te kunnen afleveren.’’ Men verwacht het namelijk niet meer in deze gedigitaliseerde wereld. Persoonlijk vind ik het ook altijd iets ‘gezelligs’ hebben, dat lezen. In plaats van samen op de bank met allebei een eigen tablet in je hand, afgezonderd van elkaar en in je eigen digitale wereld.
Gewoon, maar toch ook bijzonder
Het is je misschien opgevallen dat ook wij inspelen op de offline behoefte van de klant. Een tijdje geleden hebben wij namelijk zelf ook een magazine geproduceerd: de vakglossy VONK, voor Vaillant. In dit magazine werden installateurs uit heel Nederland met veel gevoel in tekst en beeld geportretteerd. Hierdoor kreeg techniek een gezicht, en liet Vaillant zien hoe belangrijk het menselijke contact is. Het was een magazine over de installateur, maar dan gezien vanaf een andere kant. Want een installateur is niet alleen gepassioneerd met techniek bezig, maar achter elk bedrijf en elk mens schuilt een mooi verhaal. Met dit magazine maakte Vaillant het gewone bijzonder.
Op zoek naar gemeenschappelijke interesses
Bij het contentmarketing en storytelling event van vorige week stuitten wij op de mooiste magazine voorbeelden. Zo schreef Gepke al over Financial Focus, het merk van ABN AMRO’s Mees Pierson, de bank voor vermogende. Een bedrijf met een brede doelgroep, met verschillende levens en andere interesse. In hun magazine hebben zij het toch voor elkaar gekregen om interesse wekken vanuit hun hele doelgroep. Gewoon door goed na te denken over waar zij allemaal in geïnteresseerd zijn, namelijk geld. Welke vragen hebben vermogenden over geld? En hoe kunnen wij ze daarbij helpen?
De benadering van het format magazine is heel informatief, inspelend op interesses maar niet te veel pushend vanuit je eigen merk. Het mooiste aan een magazine vind ik dat de benadering vanuit een heel onverwachtse hoek kan komen. Diepgaande interviews en mooie foto’s. Door na te denken vanuit je doelgroep zul je er achter komen wat zij willen lezen daarmee zal je de basis vormen voor jouw magazine. Doen jullie ook aan offline content marketing? En heb ik je al geïnspireerd met het magazine?