Ze lijken terug van weggeweest: de podcasts. Wat is het precies, wat zijn de voor- en nadelen ervan en hoe kun je een podcast inzetten als onderdeel van je content marketing-strategie?

Wat is een podcast?
Een podcast is een digitaal audiobestand dat je op elk moment van de dag kunt luisteren. Een soort on demand-radio dus. Iedereen kan een podcast maken en online zetten op bijvoorbeeld iTunes of Soundcloud. Een podcast kan overal over gaan, van design tot installatietechniek en van het laatste nieuws tot astrologie. Cijfers van iTunes laten zien dat maar liefst 90% van alle podcasts tot het einde toe afgeluisterd worden. Uit onderzoek van Skoep Nieuws voor Spreekbuis.nl blijkt dat bijna twee derde van de Nederlanders minimaal één keer per maand naar online radio of podcasts luistert. Meestal (ruim 70%) gebeurt dit via de smartphone. Uit wereldwijde cijfers van het Reuters Institute blijkt dat vooral jongeren de podcast omarmen: bijna de helft van de onderzochte personen in de leeftijd tot 35 jaar luistert naar podcasts over actualiteiten. Het onderzoek laat verder zien dat er wereldwijd grote verschillen zijn in podcast-consumptie: Nederland scoort in dit onderzoek erg laag, lager dan blijkt uit het onderzoek van Skoep Nieuws. De meeste podcasts die worden geluisterd, gaan over actualiteiten, over lifestyle (zoals kunst, reizen, mode) en over specialistische onderwerpen (zoals wetenschap, technologie, gezondheid).
Voordelen
Een podcast is on demand te beluisteren, dus op een moment dat jou schikt. Bovendien heb je geen scherm nodig; een podcast kun je ook luisteren in de file of tijdens het hardlopen. Het maken van een podcast is relatief eenvoudig, er is geen dure apparatuur bij nodig. Ook de verspreiding is niet moeilijk. Als er al content voorhanden is, zoals een video of tekst, dan kan hier relatief eenvoudig een podcast van gemaakt worden. Bijkomend voordeel: wie nu start, heeft het rijk nog voor zich alleen.
Nadelen
Zoals bij alle content die je maakt, moet ook een podcast een goed verhaal zijn. Er moet een pakkend begin zijn, een boeiend midden en een einde dat uitnodigt tot het luisteren van meer podcasts. Dit vraagt om een goede structuur in je verhaal. Je hebt bovendien geen visuele middelen om je verhaal te ondersteunen. Bovendien is één podcast géén podcast: een podcast maak je als serie en dat vraagt om toewijding.
De praktijk
Een podcast is bij uitstek geschikt om jouw kennis te delen met je publiek, om praktische tips te geven of om je mening te delen. Je kunt daarbij bijvoorbeeld kiezen voor een hoorcollege, een interviewvorm met een (externe) journalist, een vraag en antwoordvorm of een discussie met wisselende gasten. En hoewel het misschien niet het eerste is waar je aan denkt, kun je een podcast ook goed gebruiken om je collega’s bij te praten of te trainen.
Meer weten over het maken van een podcast? Neem contact met ons op!