Bij Eisma Content Marketing hanteren we een 9-stappen-plan om tot je eigen content marketing-strategie te komen en deze uit te werken in passende content-items. Deze 9 stappen hanteren we ook in onze strategie-workshops samen met klanten. Om je een idee te geven van wat deze 9 stappen precies inhouden, behandel ik hieronder de derde stap: je doelgroep bepalen
Maak een persona
Jullie doelstelling is geformuleerd en het thema is bedacht. Het wordt nu tijd om te bepalen voor wie de content gemaakt gaat worden. Het komt vaak voor dat je collega’s van de afdeling sales, klantenadministratie of financiën hele andere doelgroepen in hun hoofd hebben dan jij. Om iedereen een duidelijk beeld te kunnen geven van jullie doelgroep kun je het best een persona opstellen. Of terwijl, een beschrijving maken van een persoon uit jullie doelgroep. Wanneer je te maken hebt met een brede doelgroep is één persona soms niet voldoende om de doelgroep te beschrijven. Het is dan raadzaam om twee tot drie persona’s op te stellen.
De diepte in
Met het creëren van je persona moet je flink de diepte ingaan, want deze moet zo gedetailleerd mogelijk omschreven worden. Centraal staan gegevens als functie, rol in het bedrijf, persoonlijke achtergrond en demografie. Maar daarnaast is het bijvoorbeeld ook ook verstandig om na te denken over informatiewinning. Waar bevindt jouw persona zich en via welke kanalen doet hij nieuwe informatie op?
Hulp nodig?
Lees hier meer over de vorige stap: thema kiezen. Je kunt zelf aan de slag gaan met deze stappen, maar we kunnen je er ook bij helpen in de vorm van een workshop voor en bij jouw bedrijf. Meer weten?