Iedereen kent dat nare gevoel; de wekker gaat en wat zou je je graag nog even een keertje omdraaien in je comfortabele, warme bed. Deze ochtend had ik er vooral moeite mee, want 24 uur geleden zat ik na een tiendaagse vakantie in New York terug in het vliegtuig. Voor mijn gevoel was het dan ook nog middernacht toen ik in mijn auto stapte en richting kantoor reed. Met als verschil dat het daglicht was en er geen gele taxi’s links en rechts voorbij scheurden. Met de autoradio op volumestandje hoog zat ik glimlachend nog na te genieten van mijn trip. Voor mijn gevoel was het nog zo kort geleden dat we ons eerste Airbnb appartement in Brooklyn betraden. Een lange, donkere man opende met een grote glimlach de deur en begon met overdreven vrouwelijke handgebaren uitleg te geven over het appartement en de wijk..
Nieuwsgierig naar de rest van dit verhaal? Dan heb ik je kennelijk aangesproken met deze intro. Een boeiend verhaal gaat verder dan alleen maar informeren en inspireren. Door persoonlijke verhalen te vertellen en je eigen ervaringen te delen heb je een grotere kans dat je (potentiële) klanten ook daadwerkelijk luisteren. Een boeiend verhaal zorgt er voor dat de luisteraar zich kan identificeren. Het raakt mensen en motiveert en inspireert. Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat als organisatie?
Verhaal rondom product
Brand, corporate en personal storytelling zijn slechts een aantal begrippen uit de marketingwereld. We worden er zo’n beetje mee overspoeld. Maar eigenlijk is het heel simpel: storytelling is het vertellen van een verhaal rondom een product, niets meer en niets minder. Zonder het verhaal is het slechts een product dat de concurrent ook verkoopt. Neem nu het voorbeeld van Airbnb. Airbnb staat bekend om het verbinden van reizigers door het verhuren van particuliere, unieke en betaalbare woonruimte.
Airbnb stories
Voor een bedrijf dat de gehele hotelbranche op z’n kop heeft gezet, is het vertellen van verhalen een van hun sterkste punten. Op de website heeft het bedrijf een aparte pagina gewijd aan verhalen: airbnb.nl/stories. Hier staan prachtige foto’s, video’s en verhalen van echte mensen. Reizigers over de hele wereld worden daardoor geïnspireerd om erop uit te gaan. De doelgroep bestaat zowel uit de ‘hosts’ die woonruimte verhuren, als de ‘guests’ die er gebruik van maken. En het mooiste is nog: de doelgroep vertelt de verhalen voor hen.
Rol voor klanten
De beste les die we hieruit kunnen trekken is dat je je klanten oprechte, realistische en geloofwaardige verhalen vertelt. Nu is reizen een onderwerp dat veel mensen aanspreekt. Als fabrikant van gereedschappen, draaideuren, veiligheidskleding of hekwerken ligt er een grotere uitdaging. Maar blijf altijd zo dicht mogelijk bij je jezelf en wat je als organisatie belangrijk vindt. Hoe staat jouw doelgroep in het leven? En op welke manier kunnen jouw producten of diensten daar een rol in spelen? De beste les die we van Airbnb kunnen leren is dat je open moet staan voor de verhalen van je klanten. Vertel geen onzinverhalen over producten of diensten, maar maak ruimte voor je klanten en voor de rol die is weggelegd voor hen in jouw verhaal.
Ik zal eens kijken of ik mijn verhaal over New York ook kwijt kan op de website van Airbnb.