Ga naar hoofdinhoud

Vertellen? Doen!

Afgelopen dinsdag waren bijna alle Eisma Content Marketing-collega’s aanwezig bij het Content Marketing & Storytelling Congres in de Jaarbeurs in Utrecht. Een dag vol inspirerende voorbeelden (o.a. Heijmans, Financial Focus en &C; binnenkort meer hierover), maar ook met regisseur Martin Koolhoven over de opbouw van een goed verhaal en Cor Hospes die ons opriep om boeiende content te maken of anders maar liever meteen te stoppen.

Storydoing

Maar één van de dingen die me het meest is bijgebleven, is het verhaal van Vodafone en vooral de opmerking van Xavier Feliu: stop storytelling, start storydoing! Zijn boodschap: je kunt wel allerlei mooie verhalen vertellen over wie je bent en waar je voor staat, maar je kunt ook in beweging komen en echt iets doen. Dat levert juist stof op voor het vertellen van verhalen. Kortom: handel naar wat je vertelt.

Stotteren

Als voorbeeld liet Feliu de anti-stotter-app Get The Flow zien die het bedrijf maakte samen met de Nederlandse Federatie Stotteren, Sanne Hans en Ali B. Het doel van Vodafone is om mensen met elkaar te laten communiceren, maar een mobiel kent natuurlijk ook nadelen. Eén daarvan is dat mensen minder ‘echt’ face-to-face communiceren en zeker voor stotteraars is dat niet wenselijk. Daaruit kwam het idee voor de app. Sanne Hans en Ali B maakten een aantal korte raps speciaal voor de app, die de kinderen vervolgens kunnen oefenen. Hoe beter ze dit doen, hoe meer punten ze scoren. Ze kunnen hun resultaten ook delen met anderen. Natuurlijk maakte Vodafone hiervan mooie video’s met een stotterende jongen in de hoofdrol. Hun app haalde uiteindelijk de landelijke media.

Daklozen

Een ander voorbeeld: de berichtendienst Street Messenger die Vodafone samen met het Leger des Heils opzette. Mensen die net dakloos zijn geworden, hebben vaak nog wel een mobiel. Via een WhatsApp-bericht of SMS worden zij op de hoogte gehouden van plekken waar ze onderdak kunnen vinden. Ook worden er hart-onder-de-riem-berichtjes gestuurd. Ook dit idee haalde de media en het was natuurlijk ook een mooi onderwerp voor Vodafone zelf om veel content over te maken.

Verhalen maken

Moraal van dit verhaal is niet dat je met een groot budget heel veel mooie dingen kunt maken (alhoewel dat natuurlijk ook zo is!), maar dat je prachtige verhalen kunt vertellen als je eerst je eigen verhalen máákt. Ontwikkel een innovatief product en zoek gebruikers die hiermee aan de slag gaan, organiseer een interessante bijeenkomst of evenement (denk aan Red Bull, die van het organiseren van sportevenementen een doel op zich heeft gemaakt) of ontwikkel apps om je klanten te helpen. En maak van al deze gebeurtenissen dan vervolgens video’s, artikelen en foto’s. Succes verzekerd!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.