Wie werken nu eigenlijk voor Eisma Content Marketing? Iedere maand geven we een kijkje achter de schermen en maak je kennis met iemand van Eisma Content Marketing. Deze maand Koen Wieriks, content marketing journalist van Eisma Content Marketing.
“Met trillende benen stond ik peentjes te zweten op een ladder.”
Wat doe je precies binnen Eisma?
“Als journalist bij Eisma Content Marketing is geen een dag hetzelfde. Gelukkig maar. De ene dag sta je Edammer kaas te filmen in een Friese kaasfabriek, de andere keer bekijk je brandwerende deurnaalden in een Maastrichts ziekenhuis. Maar al die info moet natuurlijk ook nog leuk op papier verschijnen. Of beter gezegd; op de digitale snelweg. Het is vaak taalworstelen op de vierkante meter. Maar dat schrijven, plakken, schuren en schaven maakt dit werk juist zo leuk. Of het nu voor een animatie, blog of een videoscript is.”
Op welk project ben je het meest trots?
“Voor ASSA ABLOY Entrance Systems maakte ik een projectdocumentatie bij de kaasfabriek van FrieslandCampina. We namen er een video op in een volledig vernieuwd en geautomatiseerd kaaspakhuis. Het oude pand werd door een brand verwoest. Het was enorm indrukwekkend om die honderden kazen van de lopende band te zien glijden en de torenhoge rijpingsplanken met kaas te zien.”
Wat is het grappigste of opmerkelijkste dat je tijdens je werk hebt meegemaakt?
“Een 3 meter lange boa constrictor voeren? Geen probleem. Een noodlanding met een luchtballon maken? Been there, done that. Vraag mij alleen niet om ladders te beklimmen of om over de reling van een flatgebouw te kijken. Mijn hoogtevrees neemt steeds ergere vormen aan. Had ik even pech dat ik voor het schieten van een bedrijfsvideo het dak op moest. Met trillende benen stond ik peentjes te zweten op een ladder. Gelukkig had de cameraman er minder last van en konden de opnames gewoon doorgaan. Ik stond veilig beneden. Zonder breuken maar met een geknakt ego.”
Wat weten de meeste collega’s niet van jou?
“Aangezien ik nog niet zo lang bij Eisma Bouwmedia werk, is er nog best veel dat mijn collega’s niet weten. Hoe klinkt de lokroep van de Amerikaanse Boomkikker? Hoeveel Sumatraanse neushoorns leven er nog in het wild? Of wat is de bijnaam van de Australische Kookaburra? Ik ben op de redactie kampioen in het strooien van nutteloze dierenfeitjes. Daarnaast struin ik in het weekend platenzaken af naar de meest obscure soulplaten uit de jaren ‘50, ‘60 en ‘70. Soms is de zoektocht naar dat ene muzikale pareltje nog mooier dan de plaat zelf. Maar dat mag de pret niet drukken. Ook mag je mij alles vragen over koken, recepten en restauranttips. Ik ben een echte foodie.”
Maak de zin af: ik ben pas echt tevreden als…
“Als ik klanten blij kan maken met een mooie tekst, video of animatie. Daarnaast is het leuk om met klanten mee te denken. Vaak is er van tevoren een vooropgezet idee. Maar er is veel mogelijk. Het is dan leuk als je mensen kunt verrassen met een andere invalshoek. Wanneer de klant tevreden is, ben ik dat ook.”