Ga naar hoofdinhoud

Waarom je een FAQ moet hebben

Een FAQ (Frequently Asked Questions), oftewel een lijst met veelgestelde vragen en de daarbij horende antwoorden, is een must voor elk bedrijf. Ik bedoel dan niet alleen vragen en antwoorden over jouw klantenservice en verzend- en betaalmogelijkheden, maar inhoudelijke vragen die gaan over het thema waarop jij je graag wilt profileren. Denk warmtepompen, veilig bouwen of gezond ventileren, maar ook gezonde voeding voor paarden, ongediertebestrijding in voedselverwerkende bedrijven of de mogelijkheden van robots in de machinebouw.

Waarom een goede FAQ zo belangrijk is? Ik geef je vier redenen.

FAQ = focus

Een FAQ is niet alleen handig om je doelgroep te helpen, het kan ook jou helpen bij het focussen op de belangrijkste vragen en problemen van je doelgroep. Daarom is het ook heel nuttig om eerst een FAQ op te stellen, en van daaruit verder na te denken over de content die je gaat maken. Misschien zijn er een aantal vragen die bij elkaar uitgewerkt kunnen worden in een whitepaper. Of kun je een video of animatie maken om bepaalde vragen verder toe te lichten. Of interview een collega en laat hem enkele veelgestelde vragen beantwoorden!

FAQ = kennis

Met een FAQ kun je laten zien welke kennis jij in huis hebt. Jouw klanten weten dat hopelijk al, maar je toekomstige klanten misschien nog niet! In één oogopslag zien zij waar jij verstand van hebt en als het goed is, heb je al deze kennis overzichtelijk en begrijpelijk per antwoord gecategoriseerd.

FAQ = service

Een FAQ is ook een vorm van service aan je bestaande én toekomstige klanten. Op jouw site kunnen ze snel iets opzoeken, op een laagdrempelige manier. Niet alleen fijn voor de klant, het kan ook je service- en buitendienstmedewerkers de nodige tijd schelen.

Google <3 FAQ

Bij het maken van content mag je Google natuurlijk niet vergeten. En Google is gek op FAQ’s. Waarom? Het gebruik van voice search via Google stijgt flink. Zo’n 55% van de tieners en ook al 40% van de volwassen gebruikers stelt steeds vaker een letterlijke vraag aan de zoekmachine.

Als iemand een vraag inspreekt en jij hebt die vraag in jouw FAQ staan met daarbij een gefundeerd antwoord, dan is het een ‘exact match’. Dat is voor je gebruikers erg prettig, maar ook Google waardeert dat en geeft je pagina een hogere ranking.

Voor e-commerce betekent deze trend dat integratie met slimme apparaten en platforms noodzakelijk is, zodat consumenten nog gemakkelijker je producten kunnen bestellen. Wil je meer weten over FAQ of kun je wel wat hulp gebruiken van het maken ervan? Neem contact met ons op!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.