Ga naar hoofdinhoud

Werkgeversreputatie: hoe word je een aantrekkelijke(re) werkgever?

De krapte op de arbeidsmarkt is inmiddels zo hoog opgelopen dat er in het tweede kwartaal van 2022 in alle beroepsgroepen sprake was van een tekort aan personeel. Dat blijkt uit de Spanningsindicator van UWV. De tijd van tientallen of zelfs honderden reacties op een vacature is, zoals we weten, voorbij. Nieuw personeel is schaars en ook het huidige personeel blijft niet vanzelfsprekend meer tot aan zijn pensioen in dienst. In dit artikel lees je enkele adviezen van SER om deze krapte te beperken.  Daarnaast gebruiken steeds meer werkgevers content marketing om hun eigen organisatie helder te positioneren en hiermee nieuwe medewerkers te werven. Dat betekent dat de afdeling marketing steeds vaker zal samenwerken met HR. Maar hoe pak je als marketeer dat aan?

Veel te kiezen
Er is veel te kiezen op de arbeidsmarkt. Daarom dien je je als werkgever te onderscheiden. Dat kun je doen door verhalen te vertellen. Op die manier laat je zien wat het DNA is van je bedrijf, en wat jij naast een bepaalde baan nog meer te bieden hebt qua sfeer, mentaliteit en voorwaarden.

Wat zijn jullie bedrijfswaarden?
Om helder te communiceren over het DNA van jouw bedrijf, is het nodig om eerst bedrijfswaarden op te stellen. Hierbij gaat het om de mix van factoren die jouw bedrijf een fantastische plek om te werken maakt. De redenen waarom medewerkers bij je willen blijven werken en waarom studenten voor jou als werkgever willen kiezen. Het is een optelsom van verschillende factoren, waaronder werkomgeving, cultuur, carrière, vergoeding en overige voordelen. Om goede bedrijfswaarden te formuleren analyseer je eerst wat je momenteel medewerkers biedt. Vervolgens formuleer je je propositie in termen van werknemerswaarde en houd je rekening met de wensen van je doelgroep.

Deel je verhaal
Jouw bedrijfswaarden zijn de basis voor al je communicatie richting potentiële nieuwe collega’s. Met deze waarden in het achterhoofd kun je nu starten met het maken van bijvoorbeeld video’s, artikelen of animaties. Het is handig om dit op te delen in drie delen: algemeen (wat is dit voor bedrijf?), waarden (waarom is het zo leuk om hier te werken?) en functie (wat houdt deze specifieke functie in?). Laat medewerkers vervolgens vertellen over het bedrijf in een video, laat ze aan het woord over hun werk in een serie artikelen, breng de werkdag van collega’s in beeld of laat ze zelf vloggen over wat hun werk zo interessant maakt. Deze content deel je vervolgens op je website en sociale media. Helemaal mooi is het natuurlijk als jouw collega’s deze content ook zelf delen op hun sociale media. Je kunt hen dit actief vragen en ze eventueel helpen met de praktische kant. Vergeet ook niet je ‘werken bij…’- pagina of site.

Content marketing voor het behoud van je medewerkers
Niet alleen om nieuwe medewerkers te werven zet je content marketing in. Ook om je bestaande collega’s te behouden, kun je content marketing gebruiken. Content marketing vergroot de betrokkenheid in het team; Deel best pratices in een intern webinar, maak een video voor je eindejaarsboodschap en zet blogs voor je meest innovatieve projecten, zodat alle collega’s aangesloten en geïnspireerd blijven.

Aan de koffie
Belangrijk bij het verbeteren van je werkgeversreputatie is de interne samenwerking. Als marketingspecialist zal je steeds meer samenwerken met je collega’s van HR en andere collega’s, maar ook de directie is belangrijk voor een breed gedragen strategie en een uitvoering waar iedereen zich in herkent. Ga dus vooral sámen koffiedrinken en brainstormen en maak je werk zo nog leuker voor jou, je collega’s én je toekomstige collega’s!

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.