Als marketeer ken je inmiddels de kracht van content marketing. Maar hoe past content marketing in jouw algehele marketingplan? Het vormgeven van een strategie voor content marketing wordt nog wel eens vergeten. Ook het bedenken van thema’s, onderwerpen en invalshoeken en deze vervolgens produceren en verspreiden blijkt in de praktijk soms lastig. Door verhalen lukraak online te zetten ben je niet gericht bezig met de plaatsing van je content en is het lastig te meten of het wel of niet werkt voor je bedrijf.
Waarom een workshop content marketing?
Als je serieus wilt starten met content marketing, dan is het vooraf bepalen van een strategie essentieel. Het opstellen van buyer persona’s, vaststellen van jouw uiteindelijke doel en het plannen en mappen van de content zijn een aantal onderdelen van deze strategie. Je wilt uiteindelijk een doelgroep aan je merk binden door de verspreiding van relevante content. De grootste uitdaging daarbij is het aanbrengen van structuur.
Werkwijze van onze workshop
Met de workshop: contentstrategie en contentplanning ontwikkelen we, door middel van content marketing-canvassen, samen een content marketing-strategie voor jouw bedrijf.
Deel 1: Theoriegedeelte content marketing
We starten met een korte uitleg over de theorie, die dient als basis voor de verdere workshop. We hebben allemaal gehoord van de term content marketing, maar wat is het nu precies? Wat is het verschil met een advertorial of reclame-uiting? In het (korte) theoriegedeelte vertellen we alles over content marketing, laten we voorbeelden zien en bespreken we ons 9-stappenplan. Aan de hand van het stappenplan laten we zien hoe je gestructureerd een contentstrategie omzet in een contentplanning.
Deel 2: Praktijkgedeelte met canvassen
Daarna komt het praktijkgerichte deel aan bod, waarbij jij en je collega’s actief bezig zijn met het bepalen van een content marketing-strategie voor jouw bedrijf. Stap voor stap doorlopen we alle canvassen. We bakenen een thema af en formuleren een duidelijke doelstelling. Waar wil jij je als bedrijf op focussen? Waar ligt jullie expertise? Ook stel je samen met je collega’s een buyer persona op, want wie is nu eigenlijk de doelgroep? Voor wie wordt de content gemaakt? Bij ieder canvas komen we een stukje dichterbij jouw verhaal, met als uiteindelijke doel een afgebakende strategie.
Per canvas wordt een onderwerp van de strategie behandeld, beginnend bij het bepalen van een thema en doelstelling. Gedurende de workshop maak je samen gerichte keuzes voor een effectieve content marketing-strategie. Aan het einde van deze workshop heb je dan ook de contouren van een content marketing-plan staan en kun je aan de slag.
Na afloop van de workshop heb jij je content marketing-strategie helder voor jouw bedrijf en weet je hoe je content marketing kunt inpassen in je algehele marketingplan. Je hebt een thema vastgesteld waar je de focus op wilt leggen en je doelgroep duidelijk afgebakend. Ook weet je welke content formats geschikt zijn en via welke kanalen je deze kunt verspreiden.
Planning
Een workshop duurt 4 uur. Wij bereiden de workshop voor en vragen jou dit ook te doen. De workshop zelf geven we op jouw bedrijf. Aantal deelnemers: 4-6
Prijs
Op aanvraag.
Marketingmanager Feline Harms van Itho Daalderop over de workshop: “Ze zijn heel erg nuttig. Het dwingt je om goed na te denken over de kernboodschap, en hoe je je wilt positioneren in de markt. Ik vind dat deze workshops heel efficiënt werken omdat je uiteindelijk toewerkt naar middelen die ècht bij de doelgroep passen.’’
Lees hier het interview met Jeroen, commercieel manager en workshopleider bij Eisma Content Marketing. Hierin vertelt hij je alle ins en outs die je moet weten over de workshop.
Workshop content marketing
Ik heb interesse in de workshop content marketing-strategie en contentplanning. Neem contact met mij op.