Klant aan het woord: 'Communiceren in de taal van de doelgroep' - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

Klant aan het woord: ‘Communiceren in de taal van de doelgroep’

In de B2B sector raken steeds meer marketingafdelingen overtuigd van het succes dat je met content marketing kunt behalen. Als we het over content marketing hebben dan moeten we eigenlijk ook de definities van inbound en outbound marketing erbij halen. Outbound marketing richt zich met name op uitingen vanuit de afzender, niet specifiek op momenten dat de klant hierom vraagt. Daarbij kun je denken aan advertorials, banners of TV commercials. Inbound marketing heeft juist als doel om op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden en daardoor potentiële klanten aan te trekken. Het gaat dus om een aanpak van verschillende marketingkanalen met maar één doel: relevante content bieden op het moment dat de doelgroep dat nodig heeft. Content marketing is dan ook een vorm van inbound marketing.

Prikkels

Bij veel consumenten zien wij dat er een verzadiging optreedt voor outbound marketing; we krijgen steeds meer prikkels en via steeds meer kanalen. Vergeleken met jaren geleden zijn er ook zoveel meer communicatieplatforms beschikbaar. Advertenties blijven natuurlijk zinvol. Met name wanneer je je naamsbekendheid wilt vergroten. Maar wanneer je als producent of fabrikant je kennis wilt delen met een publiek – eigenlijk dus de diepte in wilt, dan is content marketing daarvoor hét ideale middel.

Creatief en doelgericht

Een bedrijf dat hier de laatste jaren succesvol mee bezig is, is Boon Edam. Boon Edam levert wereldwijd draaideuren en beveiligde toegangssystemen. Marketing manager van de vestiging in Nederland, Henk Goede, is volop bezig met het in de markt zetten van Boon op een creatieve en doelgerichte manier. In een artikel van Caramelbusiness licht Goede zijn content marketing-strategie toe. Eisma Content Marketing mag hier deel van uitmaken:

“We hebben een content marketing plan geschreven met een keuze voor kanalen en middelen. We hadden daarmee een complete lijst aan onderwerpen waarvan de doelgroep had aangegeven deze zeer interessant te vinden. Toen hebben we besloten de daadwerkelijke content creatie uit te besteden aan een uitgever, Eisma, die ook Bouwwereld uitgeeft. We besloten om contentcreatie uit te besteden vanwege twee redenen:

  1. Het zou ons enorm veel tijd kosten om het zelf te doen, wat ten koste zou gaan van andere projecten.
  2. We zijn geen journalisten en wilden graag volledig communiceren in de taal van de doelgroep, zonder reclametaal en ‘Boon Edam jargon’ te gebruiken.

Eisma heeft een aantal Boon Edam-specialisten geïnterviewd over vooraf bepaalde onderwerpen en video’s gemaakt van projecten en interviews met architecten. Daar kwam de top vijf van vragen die architecten stellen aan Boon Edam uitgerold. Vervolgens hebben ze op basis van de vragen en de bijbehorende antwoorden content gecreëerd zoals whitepapers, case studies, checklists, handleidingen, referentieprojecten en video’s. Denk bijvoorbeeld aan een checklist als “zeven manieren om tot een goede entree te komen”. Het hele artikel is hier te lezen.

Bekijk hier de voorbeelden van de video’s over het Mauritshuis en Universiteit Utrecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *