Sinds kort werk ik als ‘content marketing journalist’ voor Eisma Bouwmedia. Als ik aan mensen vertel wat ik doe, vragen ze vaak al snel: is dat niet saai, schrijven over de bouw? Ik heb geen bouwkundige achtergrond en sta er dus blanco in, maar tot nu toe is dat een voordeel gebleken. Ik sta versteld van alle interessante onderwerpen die voorbij komen: de allernieuwste technische snufjes van elektrische handgereedschappen, bouwbedrijven die zowel nationaal als internationaal aan de weg timmeren en ook weet ik inmiddels het een en ander van warmtepompen en andere duurzame installaties.
Hoezo saai? Het is juist een uitdaging om deze waardevolle informatie op een leuke en informatieve manier naar buiten te brengen, of dat nu via een blog, video of andere (online) media is.

Verhalen van Heijmans
Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat content marketing inzet is het bouwbedrijf Heijmans. De website van Heijmans bevat naast informatie over projecten en expertises ook een blogpagina met ‘verhalen’. Deze verhalen zijn niet gefocust op het bereiken van andere media, maar bewust gericht op een specifiek publiek. De essentiële vraag is: ‘wie wil je bereiken met je verhaal?’. De blog kan vervolgens via eigen kanalen worden verspreid.
Heijmans maakt gebruik van een vaste structuur met vier mogelijke formats:
- ‘Vijf vragen aan’
- ‘Hoe staat het nu met’
- ‘Het idee’
- ‘Hoe werkt …’
In ‘Vijf vragen aan’ wordt iemand geïnterviewd over een specifiek onderwerp, een mooie manier om kennis en expertise te tonen. Voor de rubriek ‘Hoe staat het nu met’ noemt het bedrijf een project van start tot oplevering. Want wat is nu het eindresultaat geworden? Vooral het laatste format ‘Hoe werkt’ wordt volgens Heijmans veel gelezen. Hier wordt dieper ingegaan op een product: hoe werkt het precies en waar kun je het voor gebruiken? Maar ook ‘het idee’ waar veelvoorkomende problemen en bijbehorende oplossingen aan bod komen is populair.
Instagramtours
Naast het publiceren van blogs maakt Heijmans ook veel gebruik van social media. Zo organiseren ze Instagram-tours op de bouwplaatsen. Volgers kunnen zich daarvoor inschrijven via hun Instagramprofiel en na een selectie gaan ze met een groep van tien tot vijftien mensen de bouwplaats op.
Stoere mannen in roze

Een andere Instagramactie was in maart van dit jaar, waarbij ze inspeelden op de actualiteit, namelijk de Ronde van Italië. De Giro d’Italia ging 6 mei dit jaar van start in Apeldoorn en de hele stad kleurde roze, zo ook de mannen van Heijmans die daar aan het werk waren. Heijmans postte een foto van twaalf bouwvakkers die een roze helm dragen met de tekst: ‘Met Apeldoorn als startplaats voor de Giro d’Italia, werken onze mannen in stijl van ‘la Corsa Rosa’ aan de weg :)’. Hoewel het logo van Heijmans duidelijk in beeld is, is het niet storend, omdat de (lachende) bouwvakkers eruit springen. Mensen die Heijmans al langer kennen zullen de roze helm direct herkennen. De roze helm wordt al langere tijd door het bedrijf gebruikt om ‘female leadership’ op de kaart te zetten. De foto werd veel geliked en gedeeld op social media, en was ook de populairste post van Heijmans sinds begin dit jaar.
Een inspirerend voorbeeld van content marketing in de bouw en er is helemaal niets saai aan deze stoere mannen, ik zou bijna zelf zo’n roze helm willen!
Benieuwd wat wij als content marketing journalisten voor jou kunnen betekenen? Bekijk onze formats of neem contact op.

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze houdt zich onder andere bezig met het maken van video-producties, schrijven van artikelen en begeleiden van webinars.