Ga naar hoofdinhoud

De kracht van zakelijke podcasts

Met een groeiend luisterpubliek en evoluerende technologieën bieden zakelijke podcasts een unieke kans om je organisatie te profileren, je doelgroep te betrekken en waardevolle kennis te delen. Maar hoe interessant is het voor organisaties? In deze blog lees je de opkomende trends in zakelijke podcast en de vele mogelijkheden.

Opkomst zakelijke podcasts

Podcasts zijn en blijven razend populair. In 2019 luisterden nog z’n 28% van de Nederlanders weleens naar een podcast. Eind 2023 was dit al 48%, waarvan 24% dagelijks of wekelijks een podcast luistert. Waar 56% van de luisteraars graag luistert voor ontspanning, luistert een groot deel om de laatste trends en ontwikkelingen zijn vakgebied bij te houden (21%) en interessante bedrijven te volgen (8%). Zakelijke podcasts zijn dan ook enorm in opkomst. Ze dragen bij aan het succes van je organisatie en het verhaal dat je wilt vertellen. Het heeft veel voordelen: het zorgt voor meer bereik, een persoonlijke connectie met je doelgroep en het is een eenvoudige manier om kennis te delen. (Bron: Markteffect Podcast Monitor10e editie)

Luisteraars

Podcastgebruik is met name populair onder hoogopgeleiden, 18 tot 35-jarigen en ouders met kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Is het voor jou als organisatie interessant om een podcast te starten? Om hierachter te komen is het van belang om eerst je doelgroep goed te kennen. Spreekt jouw doelgroep één van de bovengenoemde doelgroepen aan? Dan kan het zeker interessant zijn om een podcast te starten. Maar het is ook goed om te weten waarom jou doelgroep een podcast luistert. Willen zijn op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends in het vakgebied? Voordat je start, is het belangrijk om een goed veldonderzoek te doen.

Soorten zakelijke podcasts

Er zijn verschillende varianten podcasts voor organisaties om hun boodschap te verspreiden en hun doelgroep te bereiken. Enkele voorbeelden:

  • Een eigen podcast
    Bedrijven kunnen een eigen podcast starten om direct te communiceren met hun publiek. Een voordeel hiervan is dat ze de volledige controle hebben over de inhoud en daarnaast een loyale groep luisteraars kunnen opbouwen.
  • Een ingekochte podcast
    Voor organisaties die geen eigen podcast willen produceren, maar wel graag hun bereik willen vergroten, is het mogelijk om een podcast bij andere partijen in te kopen. Door bijvoorbeeld een eenmalige aflevering op te nemen over een specifiek onderwerp die aansluit bij hun doelstellingen.
  • Gesponsorde podcast
    In een gesponsorde podcast betalen bedrijven om hun producten, diensten of boodschappen te promoten in een bestaande podcast. Dit kan variëren van korte advertenties tot gesponsorde content die naadloos in het verhaal is geïntegreerd. Het geeft organisaties de mogelijkheid om hun merk te associëren met de populaire podcast en zo een breder publiek te bereiken.

Bekijk hier enkele voorbeelden van deze podcasts.

Laatste ontwikkelingen

Waar de meeste podcasts alleen geluid hebben, zien we tegenwoordig ook steeds meer beeld. 22% van de mensen die weleens een podcast luistert, geeft aan het ook fijn te vinden wanneer hier beeld bij zit. Vooral voor de jongere doelgroep is dit een pluspunt. Een bijkomend voordeel van video is dat je hier snippets van kunt maken. Deze kun je delen via je sociale mediakanalen en zorgt voor meer zichtbaarheid. Ook zal AI een steeds grotere rol gaan spelen in de podcastwereld. AI kan onder andere helpen bij een efficiëntere productie, optimalisatie van de luisterervaringen, gesponsorde aanbevelingen en gerichtere reclame.

De wereld van podcast wordt steeds geavanceerder en de mogelijkheden zijn enorm. Om een succesvolle zakelijke podcast te maken, is het van belang dat je gefocust bent op je doelgroep, hun behoeftes en het creëren van een strategische en aantrekkelijke inhoud.

Meer weten? Neem contact ons op en wij helpen je graag verder!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.