Juist bij content marketing is het ontzettend belangrijk om een goed thema te kiezen voor de content die je gaat maken. Dit helpt je om tijdens het proces beter te bepalen waar je wel en niet over wilt schrijven. Dat klinkt leuk, maar hoe kies je dan een goed thema? Er zijn een aantal manieren om onderwerpen vast te stellen. Wij geven je hieronder vier tips.
Tip 1: Weet wat je klantvragen zijn
Welke vragen stellen jouw klanten? Waar liggen ze wakker van? Ga langs de afdeling klantenservice of praat met de vertegenwoordigers. Zij weten welke vragen er gesteld worden en welke problemen en twijfels er bij klanten spelen. Misschien is er zelfs een handige lijst met veel gestelde vragen en bijbehorende antwoorden (FAQ). Dit kun je bijvoorbeeld verwerken tot interessante artikelen. Al deze input biedt kansen om klanten aan te trekken die in een vergelijkbare situatie zitten.
Tip 2: Kijk naar de trends
Pak een actualiteit als onderwerp. Weet wat er speelt in jouw branche en zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Dit doe je door bijvoorbeeld vakbladen te lezen en naar beurzen te gaan. Je leert op die manier welke producten en onderwerpen actueel zijn en je krijgt een beeld van wat jouw klanten interessant vinden. Daar kun je dan weer op inspelen met goede content.
Tip 3: Ken je zoekwoorden
Onderzoek op welke woorden jouw klanten zoeken als ze een vraag of probleem hebben die gerelateerd is aan jullie business. Via welke zoekwoorden komen klanten op jullie website? Kijk of je deze zoekwoorden onder een overkoepelend thema kunt scharen.
Tip 4: Houd wetswijzigingen in de gaten
Regelmatig wijzigen er door wetgeving belangrijke zaken in iedere sector. Deze wetswijzigingen en informatie over de mogelijke gevolgen kun je goed toelichten in diverse content formats. Zo maak je relevante content die jouw klant vooruit helpt. Neem bijvoorbeeld de WKB: voor veel bouw gerelateerde bedrijven was en is dit nog steeds een hot item om content over te maken.
Er zijn dus mogelijkheden genoeg om een interessant thema te kiezen. Kom je er toch nog niet helemaal uit of kun je wel wat extra inspiratie gebruiken? Eisma Content Marketing denkt hierin dan graag me je mee! Neem contact met ons op.