Vlogtips deel 1: de vorm - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

Vlogtips deel 1: de vorm

Juist nu kan een vlog een goede manier zijn om jouw informatie, tips of verhaal bij je doelgroep te brengen. Daarom geef ik je een aantal tips voor een goede vlog. Laten we beginnen met de vorm:

De juiste hoek

Het is belangrijk om je camera op de juiste plek te plaatsen. Zet je de camera te laag en kijk je van boven in de camera, dan lijk je een schooljuf die je een preek geeft. Zet je juist de camera te hoog en kijk je van beneden in de camera, dan lijkt het of je om aandacht smeekt. Dus: zet de camera op ooghoogte. Op deze manier bevind je je op hetzelfde niveau als de kijker, dat komt onbewust een stuk sympathieker over.

Niet naar jezelf kijken

Het is misschien verleidelijk om naar jezelf te kijken op het beeldscherm, maar op deze manier maak je minder contact met je kijker. Het is veel prettiger wanneer je in de camera kijkt. Zo kijken we elkaar namelijk, net als in het echt, in de ogen aan.

Staand, liggend of vierkant?

Bedenk van tevoren waar je je video gaat plaatsen en stem het formaat daarop af. Kies een liggend formaat voor je website of een staand formaat voor Instagram en je andere social media kanalen. Ook zien we steeds vaker vierkante video’s online.

Hallo…?

Als de ruimte waarin je filmt erg hol klinkt, of veel omgevingsgeluid creëert, kan een microfoontje uitkomst bieden. Heb je er geen? Met je oordopjes en een haarspeldje tover je er zo een in elkaar. (speld oordopjes aan je kraag met een haarschuifje).

In deze artikelen lees je meer over de inhoud van je vlog en de montage.

Over

Joske Dik is content-journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Neem contact op met Joske Dik: Bel +31 88 29 44 700 of stuur een e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *