Ga naar hoofdinhoud

Welke animatie past bij jouw merk?

De animatie doet het ook in 2022 heel goed als content format. Animaties zijn uitermate geschikt om in korte tijd veel uitleg te geven. Ze doen het dan ook goed als onderdeel van een pitch, teaser of productintroductie, of als handleiding en (werk)instructie. Animaties zijn daarnaast perfect in te zetten voor brandbuilding en het versterken van de huisstijl. Het leuke aan dit format is dat het constant in ontwikkeling is. Wat zijn de trends en hoe kies jij wat past bij jouw merk en boodschap?

De boodschap is het allerbelangrijkste van je animatie, uiteraard. Of je nu een instructie wilt delen of een ingewikkelde nieuwe wet wilt uitleggen. Maar de vorm is ook van belang: het illustreert je verhaal en zorgt voor herkenbaarheid. Denk dus goed na over jouw stijl. Met de volgende stappen kom je een heel eind.

Heel. Veel. Animaties. Kijken.

Om erachter te komen welke animatiestijl bij jouw merk en boodschap past, is het goed om zoveel mogelijk animaties te kijken. Logischerwijs begin je bij de animaties van anderen in jouw werkveld. Er is echter een wereld aan mogelijkheden als je je blik verruimd. Voer bijvoorbeeld eens ‘best corporate animated video’ in op Google. Of kijk eens op het sociale netwerk voor de creatieve sector, Behance.

Maak notities

Schrijf op wat je goed vindt, maar ook waaróm je dat goed vindt. Wat doet het met je als kijker? Wees ook kritisch. Wat werkt er nou juist niet volgens jou? Kijk niet alleen naar hoe de animatie eruit ziet, maar ook hoe het verhaal is opgebouwd. De volgende tips gaan dieper in op welke elementen je kunt letten.

Tekenstijl

Waar er ‘vroeger’ nog onderscheid was tussen 2D en 3D, handgetekend of met de computer, tegenwoordig zien we deze stijlen steeds meer blenden. Zo worden 3D modellen en 2D overlays gemixt of krijgt een 2D tekening door een isometrisch aanzicht een 3D look and feel. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van geanimeerde elementen in real life foto’s en video’s. Verder zien we veel textuur in de tekeningen door een soort korrelige schaduwen en kleurovergangen. Qua stijl is er een trend van eenvoudige geometrische vormen, simpele krabbels en retro verwijzingen naar de jaren ’90 en de zeroes.

In deze animatie van Airbnb zien we de korrelige structuur en zachte kleuren terugkomen.

Grafische elementen

Een goede animatie heeft een perfecte balans tussen beeld, voice-over en geschreven tekst. Deze moeten elkaar aanvullen. Let bijvoorbeeld eens op:

  • Iconen: Het gebruik van goede icoonsets blijft populair. Ze maken je animaties herkenbaar en je kunt ze ook weer terug laten komen in andere content.
  • Tekst: Soms wil je bepaalde woorden extra nadruk geven, of verder uitdiepen. Dan kun je die als tekst in beeld zetten. Heel trendy is om die woorden groots in beeld te laten verschijnen in experimentele, uitbundige lettertypes. Ook de combinatie tussen twee lettertypes die elkaar goed aanvullen zie je veel. Tenslotte zien we steeds vaker geïntegreerde ondertiteling die groot in beeld verschijnt.
  • Kleurgebruik: Pasteltinten zijn helemaal in. Ja, ook voor zakelijke animaties. Ik geef toe, je moet het wel durven om een zoete animatie in roze en paars te maken.
Deze animatie met lekkere retro vibe is door het kleurgebruik onmiskenbaar van Starbucks.

Lengte van de animatie

Speel eens met de lengte van je animatie. Zo zou je een lange versie van 90 seconden op je website kunnen plaatsen, je ‘hoofdanimatie’. Daarnaast zou je een verkorte versie van rond de 30 seconden kunnen maken voor je social media kanalen. Op social media is de aandachtsboog namelijk net iets korter. Geanimeerde gifjes met een klein stukje uit je animatie doen het ook altijd erg goed op deze kanalen.

Inclusief of niet?

Tenslotte wil ik je nog de volgende stof tot nadenken meegeven. In een animatie is alles mogelijk. Dat betekent ook dat alles wat er in een animatie te zien is, berust op een keuze. Als jouw animatie alleen maar uit witte mannen in pak bestaat, dan is dat een keuze. Het kan er echter voor zorgen dat sommige kijkers zich niet aangesproken voelen door jouw boodschap. Geen wonder dus dat er bij bedrijven steeds meer aandacht komt voor diversiteit en inclusiviteit. Bedenk waar je voor wilt staan, voor wie jij er wil zijn en draag dat uit.

Heb je na het lezen van deze tips een beter beeld gekregen van jouw ultieme animatie? Maar heb je nog wat hulp nodig om het een en ander concreet te maken? Wij helpen je graag om jouw boodschap tot uiting te brengen in een animatie. Hoe we dat doen, vertellen we je op deze pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.