Drie simpele stappen naar vertrouwen - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

Drie simpele stappen naar vertrouwen

Je kent ze vast wel: artikelen over ‘bottlenecks aanpakken’, met ‘tips & inspiratie’, of ‘7 redenen waarom’, ‘de ultieme gids voor’. Interessant? Als ze gaan over jouw probleem, zijn dit allemaal voorbeelden van aansprekende koppen. Daaronder lees je dus geïnteresseerd verder – want dit gaat over jouw business. Jij zoekt inderdaad oplossingen voor de bottlenecks, jij wilt weten hoe je de harten van klanten wint. Minimaal wil je tips &  inspiratie hebben. Zomaar gratis!

Natuurlijk kun wel vermoeden dat die kostenloze informatie je een bepaalde kant op zal sturen. Namelijk de kant van degene die dit stuk heeft laten schrijven, illustreren en opmaken. Maar toch merk je dat het een goed leesbaar, objectief pakketje informatie is, dat je hier voorgeschoteld krijgt. Dus waar zit dan de adder onder het gras?

Help – maar dan echt

Verrassing: die adder zit er niet. Het is geen ouderwetse copywriting die vanaf pagina 1 jou een probleem aanpraat, waar alleen aanbieder x een fan-tas-ti-sche oplossing voor heeft; dus hier meteen tekenen/bellen/klikken!

Nee. Dit is een whitepaper. Omdat iedereen toch al bedolven wordt onder informatie, omdat grote organisaties – en zeker de commerciële – toch steeds meer gewantrouwd worden, daarom is een andere benadering nodig.

Dan kun je je doelgroep toch weer bereiken. Maar er is wel iets voor nodig, namelijk de oprechte houding om hen te helpen. Dus door hún perspectief te kiezen, je te verdiepen in hun belevingswereld, keuzeprocessen, problemen en beperkingen. Daar kun je helpen, ook al levert het je niet direct omzet op. Draag praktische tips & tricks aan. Analyseer het probleem scherp en bied zo helderheid. Laat de lezer met een frisse blik kijken. Of leg bijvoorbeeld de nieuwste wetswijzigingen en regels rond een probleem uit. En heel interessant vinden lezers ook de trends die er zijn rond hun probleem. Zo komt het onderwerp haarscherp in focus, in een paar pagina’s.

Suggestief en subtiel

In een whitepaper laat je op die manier zien welke kennis je in huis hebt over dat probleem van jouw potentiële klant. Dit format kun je met name heel goed inzetten in de ideeënfase van de customer journey van je klant, als hij of zij nog breed en ‘merkloos’ op zoek is naar een oplossing voor zijn probleem. Dat werkt goed, merken wij. Vaak beter dan de ‘klassieke’ benadering waarbij de potentiële klant direct doorheeft dat jóuw portemonnee veel belangrijker is dan de oplossing van zijn probleem. Geen wonder dat hij dan doorbladert, verder scrollt of op het kruisje rechtsboven klikt.

Je hoeft anderzijds ook weer niet af te wachten tot geïnteresseerde lezers zelf de telefoon pakken of gaan mailen. Nee, want zij hebben je whitepaper via jouw website aangevraagd en gedownload. Zo hou je bij hoeveel mensen ‘m hebben gedownload – en vooral: wie!

Even wennen is het wel, want jouw product of oplossing komt dus niet aan bod in een whitepaper. Dit kun je op een andere plek doen, op een ander moment, als jouw klant verder in zijn customer journey zit en productgerichte informatie zoekt.

Een paar lastige vragen

Maar hoe maak je zo’n whitepaper nou? We zetten de productie van jouw whitepaper op met de volgende stappen en bijbehorende vragen.

Stap 1 – Welk probleem heeft je lezer? Dit wordt het onderwerp van je whitepaper. Zo handel je naar dat klassieke adagium ‘de klant is koning’.

Stap 2 – Welke kennis moet hij of zij voorgeschoteld krijgen om het probleem beter te overzien, grip te krijgen, misschien wel op te lossen? Dit wordt de inhoud van je whitepaper. Deskundigheid staat voorop.

Stap 3 – Hoe ga je de whitepaper onder de aandacht brengen? Dit maakt of breekt je whitepaper; hoe perfect onderwerp en inhoud ook zijn,  er gebeurt niets als je doelgroep niet bereikt wordt. 

Dit lijkt eenvoudig. Toch is het schrijven van een whitepaper een vak apart. Er is onderzoek voor nodig, er moeten ‘lastige’ vragen beantwoord worden en het moet ook nog eens begrijpelijk en helder opgeschreven worden. Minstens zo ingewikkeld is de distributie. Gelukkig zijn wij daarin gespecialiseerd.

Meer weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *